Învațământ Calitate Declarația de la Bologna

Declaraţia de la Bologna

În data de 19 iunie 1999, un număr de 29 de miniÅŸtri ai educaÅ£iei din ţări europene au semnat DeclaraÅ£ia de la Bologna (pdf), document care se sprijină pe principiile generale enunÅ£ate prin DeclaraÅ£ia de la Sorbona (pdf).

DeclaraÅ£ia de la Bologna stabileÅŸte un set de obiective menite să conducă la realizarea unui spaÅ£iu european al învăţământului superior ÅŸi la promovarea sistemului european de învăţământ superior la nivel mondial:

  • adoptarea unui sistem de diplome "uÅŸor de citit ÅŸi comparabil";
  • adoptarea unui sistem de învăţământ cu două cicluri principale (studii universitare de licenţă ÅŸi post-licenţă: master ÅŸi/sau doctorat);
  • stabilirea unui sistem de credite (de exemplu, sistemul european ECTS de credite transferabile) ca mijloc potrivit pentru extinderea mobilităţii studenÅ£ilor;
  • promovarea mobilităţii studenÅ£ilor, profesorilor, cercetătorilor ÅŸi personalului administrativ prin "depăşirea obstacolelor" ce impiedică libera circulaÅ£ie;
  • promovarea cooperarii europene în asigurarea calităţii;
  • promovarea dimensiunilor europene necesare pentru învăţământul superior (dezvoltarea curriculară, cooperare inter-instituÅ£ională, programe de mobilităţi, programe integrate de studiu, pregătire ÅŸi cercetare).

MiniÅŸtrii prezenÅ£i au afirmat hotărârea de a găsi ÅŸi urma căi care să deschidă cooperarea inter-guvernamentală, implicarea organizaÅ£iilor non-guvernamentale având competenţă în zona învăţământului superior, ÅŸi, nu în ultimul rând, un răspuns "prompt ÅŸi pozitiv" din partea universităţilor.

ImportanÅ£a obiectivelor stabilite prin această declaraÅ£ie a determinat miniÅŸtrii prezenÅ£i să stabilească întâlniri la fiecare doi ani (în 2001 la Praga, în 2003 la Berlin, în 2005 la Bergen, în 2007 la Londra, în 2009 la Leuven) pentru evaluări ale progreselor realizate ÅŸi pentru stabilirea noilor paÅŸi de urmat.